Vad ska ett personligt brev innehålla?

Att skriva ett personligt brev kan vara en utmaning. Det är ofta det första intrycket en arbetsgivare får av dig och det kan vara avgörande för om du blir kallad till anställningsintervju. I denna artikel kommer vi att titta på vad ett personligt brev bör innehålla för att fånga arbetsgivarens uppmärksamhet och öka dina chanser att bli erbjuden jobbet.

Berätta om dig själv

I inledningen av ditt personliga brev är det viktigt att du presenterar dig själv på ett intresseväckande sätt. Beskriv kortfattat vem du är, vad du har för utbildning och vilken erfarenhet du har inom det relevanta området. Ett bra sätt att göra det är att använda sig av en kreativ och personlig öppningsfras som fångar läsarens intresse.

Visa att du har förstått företaget

En annan viktig del av ett personligt brev är att visa att du har gjort research om företaget. Du bör visa att du har förstått deras värderingar, vision och uppdrag. Gör kopplingar mellan din egen erfarenhet och hur den kan vara värdefull för företaget. Detta visar att du är genuint intresserad av att arbeta där och att du har gjort din hemläxa.

Lyft fram dina styrkor

I ditt personliga brev är det viktigt att tydligt framhäva dina styrkor och kvalifikationer. Beskriv vilka specifika färdigheter och kunskaper du besitter som är relevanta för den önskade rollen. Var konkret och ge exempel på situationer där du har använt dessa egenskaper för att uppnå resultat.

Relevanta nyckelord:

  • Personligt brev
  • Utbildning
  • Erfarenhet
  • Förstå företaget
  • Värderingar
  • Research
  • Styrkor

Varför du är intresserad av jobbet

I ditt personliga brev bör du också förklara varför du är intresserad av den specifika tjänsten och varför du vill arbeta på just det företaget. Visa att du har tänkt igenom ditt yrkesval och att du har en passion för det du gör. Arbetsgivaren vill ha anställda som är engagerade och genuint intresserade av att bidra till företagets framgång.

Sammanfattning

Att skriva ett effektivt och övertygande personligt brev handlar om att visa arbetsgivaren vad du kan erbjuda och varför du är rätt person för jobbet. Använd dig av en intresseväckande inledning, visa att du har förstått företaget, lyft fram dina styrkor och berätta varför du är intresserad av jobbet. Genom att använda dessa tips kan du öka dina chanser att få en anställningsintervju och komma ett steg närmare att få ditt drömjobb.

Källor:

Diploma Premium

All utbildning online till ett pris

Få obegränsad tillgång till hundratals utbildningar i ett helt år.

Utbildning när & var du vill

Utbildas via din dator, mobil eller surfplatta.

Kompetensutveckling

Ta del av hundratals diplomerande utbildningar.

Utbildning i din egen takt

Titta, lyssna och repetera hur mycket du vill.

© 2022-2024 Diploma Group AB. Alla rättigheter reserverade.